Monday, April 6, 2009

KJ Selar Pas Guna Politik Konfrontasi - Bukit Gantang




Oleh Haris Razali

Pemuda UMNO hari ini melahirkan rasa dukacita terhadap tindak-tanduk petugas parti pembangkang ketika berkempen Pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang yang disifatkan sebagai politik konfrontasi.

Justeru, Ketua Pemudanya YB Khairy Jamaluddin mengingatkan seluruh petugas pergerakan tu agar tidak terperangkap dengan sebarang provokasi serta politik konfrontasi tersebut.

Menurut beliau politik konfrontasi yang diamalkan oleh parti pembangkang hari ini cukup terserlah dengan tindakan ganas terhadap petugas Pemuda Barisan Nasional (BN) yang melaksanakan tanggungjawab sepanjang tempoh berkempen.

"Kita cukup sedih dan dukacita apabila petugas Pas sanggup melakukan kekerasan terhadap petugas kita. Sebagai contoh beberapa petugas kita telah tercedera ekoran sikap politik kekerasan yang diambil oleh parti pembangkang berkenaan.

"Pemuda berharap Pas dapat bertanding secara sihat dan bukannya mengambil tindakan sedemikian rupa agar pengundi tidak takut untuk keluar mengundi pada hari pembuangan undi nanti", katanya.

Beliau berkata demikian kepada laman webPemuda sejurus melawat salah seorang petugas Pemuda BN yang menjadi mangsa pukul pihak lawan ketika memasang poster dan bendera BN.

Dalam dua kejadian berasingan itu, mangsa Abdul Rahan Hassan telah ditendang oleh individu yang dipercayai daripada petugas Pas ketika beliau memasang poster BN dan dalam kejadian kedua pula beliau turut diancam bunuh.

Khairy seterusnya berkata pihaknya telah menasihati jentera Pemuda agar tidak mengambil tindakan balas seandainya berlaku sebarang provokasi daripada pihak lawan.

"Apa yang penting kita beritahu kepada jentera kita agar terus menajga displin supaya pengundi dapat melaksanakan tanggungjawab mereka tanpa rasa takut dan sebagainya sekaligus mencerminkan politik bertanggungjawab BN untuk menjaga rakyat", ujarnya.